mijl·paal (de; m; meervoud: mijlpalen)
1 belangrijke gebeurtenis in een mensenleven, in de geschiedenis: een mijlpaal bereiken een jubileum vieren
(bron: Van Dale, 2025)
Het woord heeft me het afgelopen weekend bezig gehouden. Als kind lijkt een mijlpaal alleen te bestaan bij zeldzame, erg grote gebeurtenissen: bv. afstuderen, een job vinden, een woning kopen/bouwen, … in die optiek maak je mijlpalen maar enkele keren mee in je leven.
Afgelopen vrijdag vroeg een tante van ons hoe het in UZ Antwerpen was geweest: ik antwoordde met “goed, haar bloedresultaten zijn zoals gewoonlijk goed dus de volgende reeks kan van start gaan.”
En terwijl ik deze woorden uitsprak, verbeterde ik mezelf al. Want elk bezoek bij een arts, prof, dokter, hang ik tezamen met heel wat anderen, na de afspraak, aan ons Lorain haar telefoon met klamme handen om haar te bevragen hoe alles was gegaan. En als ik dan het antwoord krijg dat alles goed is gegaan, stroomt er telkens weer wat stress van onze schouders en antwoord ik A L T I J D : "Kei goed Suske! Wat ben jij goed bezig :) Wat een sterke zus heb ik toch!"
Met die gedachtegang in het achterhoofd en de razendsnelle kronkels die mijn hoofd op dat moment maakte, hernam ik mijn zin: "De bloedresultaten waren goed! Ze is kei goed bezig met het traject dat ze doet & we mogen gelukkig aan de volgende reeks starten! De volgende mijlpaal is weer behaald."
En zo start dus deze week opnieuw een chemokuur en staat de laatste week van augustus terug een afspraak in Keulen op de agenda!
Dus misschien moet ik toch een aanvraag tot wijziging doen in alle dikke Van Dale’s van deze tijd en ook de jeugd meegeven dat mijlpalen elke kleine of grote overwinning is in je leven die mee je verdere toekomst kan bepalen…
#gogolorrie